Boschetti, Vania ReginaBombo, MauroBombo, Mauro2023-05-092023-05-092017https://repositorio.uniso.br/handle/uniso/821Esta dissertação investiga a implantação e fundação do Colégio Salesiano São José de Sorocaba e como são entendidos os princípios educacionais salesianos elaborados por Dom Bosco e que servem de referencial para os docentes que participam das atividades educacionais. Adotou-se o referencial teórico historicista, investigativo e analítico de tipo qualitativo, com uso metodológico da técnica de aplicação de questionário aberto. Fundamentado em literatura salesiana, o texto contempla o período de fundação, implantação e expansão da congregação salesiana na Itália e no mundo, bem como a reprodução e ressignificação dos procedimentos educativos legados por João Bosco no Colégio Salesiano São José. Com a chegada dos salesianos no Brasil, em 1883, foram construídas unidades educacionais em várias regiões do país. Com o insistente apelo de Dom Aguirre, bispo de cidade de Sorocaba, fundou-se em 1962 o Colégio Salesiano São José, conhecido como Salesiano. O objetivo deste trabalho é de conhecer a história dessa fundação e pesquisar como são interpretados e desenvolvidos os princípios educacionais salesianos nas práxis dos docentes e se esses princípios são absorvidos pelos educandos que participam desse processo educativo. A questão é tratada por meio de análise dialética entre a perspectiva historicista dos fundamentos salesianos e o discurso institucional aliado à prática docente no Colégio Salesiano São José. Esta pesquisa constatou que há incidência desses princípios salesianos nas práxis docentes do Colégio Salesiano, constatação que permitiu avaliar o grau de fidelidade do projeto e das práxis educativas desta instituição com o ideal educativo proposto pelo fundador Dom Bosco na Itália do século XIX e que, saído de sua terra natal, se apresenta como marco referencial desta Instituição.This work is a research about the implantation and foundation of the Salesian College St Joseph of Sorocaba. How they are understood, developed the Salesian educational principles elaborated by Don Bosco and which serve as a reference for teachers who participate in the educational activities of this Salesian work front. This work will be based on a historicist theoretical and analytical reference of a qualitative type and a methodological use of the technique of applying an open questionnaire. Founded in Salesian literature, the text covers the period of foundation, implantation and expansion of the Salesian Congregation in Italy and in the world, as well as the reproduction and resignification of the educational procedures handed down by Don Bosco at the Salesian College of St. Joseph. Because of the Salesians arrival of the in Brazil in 1883, educational units were built in various regions of the country. Due to the insistent appeal of Dom Aguirre, bishop of the city of Sorocaba, the Salesian College of St. Joseph, known as Salesian, was founded in 1962. The objective of this work is to know the history of this foundation and to investigate how the Salesian educational principles are interpreted and developed in the praxis of teachers and if these principles are absorbed by the students who participate in this educational process. The question is treated through a dialectical analysis between the historicist perspective of the Salesian foundations and the institutional discourse allied to the teaching practice in the Salesian College of St. Joseph. This research seeks for verifying if there is an impact of these Salesian principles in the teaching profession of the Salesian College, a fact that will allow people to evaluate the degree of fidelity of the project and the educational praxis of this institution with the educational ideal proposed by the founder Don Bosco in Italy of the 19th century who left his homeland and now presented his ideas as the benchmark of this Institution.Educação - História - Sorocaba (SP)O Colégio Salesiano São José: juventude, educação e valoresDissertação