Navegando por Assunto "Acessibilidade"
Agora exibindo 1 - 2 de 2
Resultados por página
Opções de Ordenação
- TeseAfinal, quem é deficiente?: uma questão de identidade e diversidade(2014) Barbosa, Frederico KauffmannThe present study aims to understand, from the perspective of the Professors of the University of San Carlos - Sorocaba Campus, the meaning perceived by them to the formative processes developed by the Dean of Undergraduate Studies (Pró-Reitoria de Graduação- PROGRAD ) in the period between 2009 and 2012, whereas these training opportunities present themselves as opportunities for discussion, reflection and socialization processes and obstacles surrounding the teaching practice in university teaching. In this sense, the goal is to determine what are, in the opinion of the professors involved, the specific effects of the training and formation activities offered by the university activities. Knowing the real difficulties in the exercise of teaching activities it is important to know whether the institutional attempts to circumvent them are actually reaching their goal. The results of the research can guide the institution towards a review, a redesign or even the abandonment of such initiatives. It is matter of great importance both for professors and mainly for students of the university. To conduct the research we choose the use of questionnaires, of both, quantitative and qualitative nature. The questionnaire consisted of open and closed questions designed to detect the personal, academic and professional aspects considered important for the initiation of the study regarding the perception of professors about the training processes developed by UFSCAR - Campus Sorocaba. It is considered that professional development is related, on one hand, with the personal, political and social aspects of the professor and on the other, with the nature of the procedures and content of the courses offered by the university.
- DissertaçãoComunicação e audiodescrição: estudos contemporâneos(2014) Pinotti, José LuizO objetivo desta pesquisa é discutir, do ponto de vista da comunicação, a Audiodescrição (AD), tradução de imagens em palavras como ferramenta de acessibilidade cultural, capaz de proporcionar aos deficientes visuais autonomia durante uma sessão de cinema, nas programações de TV e Internet, além de espetáculos teatrais e exposições. Com enfoque no processo de produção e na qualificação dos profissionais Audiodescritores, esta pesquisa está restrita às realizações audiovisuais previstas para exibição em cinema, TV e internet, independente de gênero e formato. A metodologia utilizada foi a pesquisa qualitativa, com os profissionais Audiodescritores da Iguale Comunicação de Acessibilidades, empresa produtora de conteúdo audiodescritivo, com o Blog da Audiodescrição e com o deficiente visual Paulo Romeu Filho, um dos organizadores do livro; “Audiodescrição Transformando Imagens em Palavras” (MOTTA; ROMEU FILHO, 2010) e autor do Blog da Audiodescrição. É importante destacar que no Brasil existem 35 milhões de deficientes visuais, total e parcial, que podem se beneficiar com a disseminação dessa técnica, enquanto ferramenta de acessibilidade cultural. O trabalho como produtor audiovisual independente e docente do ensino superior nas disciplinas de produção audiovisual motivou esta pesquisa.